دومین جلسه اکران و نقد فیلم خصوصی

نام فیلم:ملکه

کارگردان:محمدعلی باشه آهنگر

خلاصه فیلم:روایت زنبورهایی ست که نیش می زنند با آنکه میدانند میمیرند چرا که خانه از جان برایشان با ارزش تر است.

داستان یک دیده بان در پالایشگاه نفت آبادان است که علاقه زیادی به شغل آبا و اجدادی اش پرورش زنبور عسل دارد.او در قرارگاه هم مشغول زنبورداری است و کندوهای مختلفی در گوشه و کنار شهر جنگ زده علامت گذاری کرده است.همانطور که وظیفه اش در جنگ گِرا دادن و تعیین مختصات اهداف جنگی در منطقه دشمن است.او کارنامه چندان موفقی ندارد و به همین دلیل مورد شماتت و سرزنش همرزمانش است.به همین دلیل به او و گروه کوچک همرزمانش سهمیه مهمات اندکی داده می شود.که جوان را گردن دیدگاهی که به دیدبانی در آن گمارده شده می اندازد و تقاضای انتقال به دیدگاه بهتری را دارد تا اینکه یک روز به طور اتفاقی دیدگاهی رو پیدا میکند و از آن روز مخفیانه در آن دیدگاه مشغول به دیدبانی میشود.جنگ در آخرین روزهایش به مرحله حساس و پرتنشی رسیده و رزمندگان قرارگاه در فضایی عصبی انتظار فرصتی را میکشند که کار را یکسره کنند…

بررسی فیلم توسط تماشاچیان:از نظر افراد در این فیلم از زاویه کاملاً جدیدی به دفاع مقدس نگاه شده و غیرقابل انتظار بود و فیلم هنری بوده و یه جاهایی از واقعیت دور بود که کمک میکرد ارتباط خوبی با فیلم برقرار بشه.از نظر بیننده تطابق دادن کندوی زنبور با دیده بانی خیلی خلاقانه بود.فیلم جوری ساخته شده که چند بار دیدن فیلم بیننده رو خسته و کسل نمیکنه.تأثیر زیاد موسیقی روی فیلم که روی مفهوم فیلم اثرگذار بود و نوعی تصویر تو ذهن مخاطب ایجاد میکرد.بازی خوب بازیگران و تصویربرداری و صداگذاری های خوب باعث شده بود که فضا خیلی خوب درک بشه و بیننده تو اون موقعیت قرار بگیره.از نظر بیننده جامعه کنونی به اکران و ساخت چنین فیلم هایی با این زاویه دید خیلی نیاز داره.

آمار کلی از نظرات تماشاچیان در محورهای:

۱.اخلاق:رشادت و استواری افراد با اینکه میدونستن معلوم نیست لحظه بعدی چه به سرشون خواهد آمد ولی پای خاکشون و مردمانشان ایستادن و مقاومت کردن.

۲.خانواده:تأثیر جنگ بر روی نسل بعد از جنگ و نوع نگرش آنها به آینده.

۳.جامعه:با اینکه جنگ بود زندگی کاملاً در جریان بود و همه برای حفظ جامعه و خانواده و وطن با هم همراه بودن.

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

  1. به نظرم یکی از نکات شاخص این فیلم انسان دیدن عراقی ها بود . تا قبل از این به جز چند مورد اکثرا عراقی ها انسان هایی وحشی بدون احساسات و عقل و شعور نشان داده می شدند . در اردوگاه ها بسیار هوشمند و قوی اما در میدان جنگ احمق ! ( یک ایرانی چندین عراقی را می کشد و … ) این اغراق ها بیشتر من رو یاد فیلم های رمبو میندازه که با یه تفنگ همه رو می کشت !
    عراقی هم انسان بوده !! تمایل داشته تا پیروز باشه ! از کشته شدن دوستانش ناراحت می شده و..
    و نکته دیگه هم اینکه اگر کسی بخواد به حق بجنگه چقدر کارش سخته ! جون آنسان ها باید براش مهم باشه . چه موقع بکشه و چه موقع نکشه ! یه موقع خمپاره میندازه تا هر چی می تونه عراقی بکشه و یه موقع هم چند تا خمپاره میندازه تا یه عراقی خودکشی نکنه !
    به نظرم سختی جنگ همینه ! اگه قرار باشه هر کی اومد جلوم منم بکشم تا وقتی کشته بشم که کاری نکردم !
    یامبری تقاضای عذاب الهی برای قومش می کرد . یه روز داشت کوزه گری می کرد فرشته ای در قالب انسان اومد . یک کوزه از اون می خرید بعد جلوش می شکستش ! پیامبر ناراحت میشه می گه خب حداقل جلوی من نشکون !
    اگر نگاهمون در مورد انسان ها این طور باشه به این راحتی انسان ها را نمی کشیم ( چه جسما چه روحا ) خدا رحمان هست و تمام آفریدگانش رو هم دوست داره برای همه مخلوقاتش یه مقدار ارزش بیشتری قایل بشیم . فکر کنم این نکته برای امر به معروف و نهی از منکر هم کمک کنه .

    1. واقعا جای فکر داره مثالی که زدین به نظرم تا به ما ثابت نشه که هر انسانی با هر ظاهری که داره وحتی افکارش نمیتونیم چیزیو ریشه اییی درست کنیم .چون به نظرم اونوقته که با تعصب حرف میزنیم نه تعقل امیدوارم هممون بتونیم دیدگاه ارزشمنده شمارو داشته باشیم ومثل شما عمل کنیم نه فقط شعار .خیلی دوست دارم که مثل گذشته نقد فیلمای خوب و به روز تری داشته باشم واینکههه شما اگر که البته وقتتون محدوده اما بعداز شروع واستارت کار بتونیم از نظراتتون بهرمند شیم و کارو ارتقا بیشتربدیم ..ی