ششمین جلسه اکران و نقد فیلم خصوصی

نام فیلم: چ

کارگردان: ابراهیم حاتمی کیا

خلاصه فیلم: در اواخر مرداد سال ۱۳۵۸،دکتر مصطفی چمران از طرف دولت موقت مأموریت پیدا میکند به پاوه برود و درگیری داخلی به وجود آمده در آنجا را خاتمه دهد. سه رأس درگیری مورد نظر را مردم پاوه، کردهای جدایی طلب و رزمندگان پاسدار تشکیل می دهند. چمران با تکیه بر نگاه عرفانی و بینش صلح جویانه اش،هم باید در برابر جسارت و میل به عدالت طلبی اصغر وصالی به عنوان فرمانده پاسداران مستقر در پاوه مقاومت کند و هم دکتر عنایتی به عنوان رئیس کردهای شورشی را قانع کند که دست از درگیری بردارد.

وصالی که جوانی پر شور است و روحیه ای انقلابی دارد صلح طلبی و میل چمران به جلوگیری از برخوردها و ملایمت او را به انفعال تعبیر میکند و مدام با او کشمکش دارد.تیمسار فلاحی فرمانده نیروی زمینی ارتش هم در این میان نماینده نگرش دیگری به جنگ است و سعی میکند اوضاع را طبق تشخیص خود مدیریت کند.

چمران هم تلاشش را میکند که گروه های فکری و عقیدتی مختلف را به وحدت رفتار عاقلانه تشویق کند،اما بر خلاف پیش بینی های او نه عنایتی که رفیق قدیمی او نیز هست پیشنهاد صلح را می پذیرد و نه وصالی و همسنگرانش حاضر میشوند دست از مقاومت بردارند. بدین ترتیب چمران که دردی عارفانه را در دل تحمل میکند،دو روز سخت و طاقت فرسا را پشت سر میگذارد،در حالیکه نیروهای معارض در حال تسخیر شهر هستند. تا اینکه به فرمان مستقیم امام خمینی (ره) نیروهای رزمی کافی از مرکز به سرعت به محل اعزام میشوند و درگیری ها پایان می یابد.

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

  1. سلام
    به نظر من ساخت همچین فیلمایی خیلی لازمه چون ما هم درک وقایع ملموس تره هم اینکه اگه به ما باشه که نمیریم از تاریخ کشورمون بخونیم که پس بهتره سرمایه گذاریی بشه تا ما هم بیشتر بدونیم حتی یادمه یکی از دوستان من با دیدن این فیلم تازه با دکتر چمران اشنا شده بود و علاقه مند به شخصیت ایشون شده بود…
    به هر حال موضوعی که فیلم انتخاب کرده بود هم خیلی جالبب بود ,بحث پاوه و اتفاقات کردستان و مسایل سیاسیش,حتی خیلی بسته نشون داده بود,خیلی موضوع پاوه و اختلافاتی که پیش اومده بود خطرناک تروجنجالی تر از اونی بود که نشون داده بودن به هرحال فیلم خیلی خوب صبر و جسارت و ازادگی دکتر رو نشون داده بود و و گذشتن از اتفاقات امریکا رو …
    ولی به نظرم بازم اونطور که باید حق مطلب ادا نشد نسبت به خود دکتر چمران,یه جاهایی اصن حضور ایشون مطرح نبود و نشون داده نمیشد.

    1. ممنون از اینکه همکاری میکنین.
      از نظر بنده هم اصلا حق مطلب در مورد شهید چمران ادا نشد و همونطور که شما هم گفتی خیلی به ایشون پرداخته نشد،بلکه هم از نظر من کلا فیلم بیشتر در مورد جریان پاوه بود.
      و به نظرم شخصیتی که کشش بیننده به سمتش بود شخصیت زن کرد بود تا دکتر چمران.
      و یه دیالوگی که بعد از دیدن فیلم منو خیلی به فکر کردن در مورد فیلم ترغیب کرد دیالوگی بود که وصالی به دکتر چمران گفت بود که: من چمران بازرگان رو میبینم تا چمران خمینی(ره)….

  2. سلام
    ندیده بودم این قسمت روبرای همین الان پیام می دم
    فیلم خوبی بود .
    همین رو بگم…
    واقعا وحشتناک بود…واقعا وحشتناک.
    من اولین بار که این فیلم رو دیدم با چند نفر دیگه بودم.میگفتن الکــــــــــــــــــــــــــــــیه…
    گفتم اره الکی این همه کشته شدن…
    می دونید فکر می کنم همیشه همینطور خواهد بود قدر نعمت رونمی دونیم مگر از دستش بدیم.
    خوب نا امنی رو به تصویر کشید…

  3. سلام ….
    شخصیت شهید چمران در فیلم خیلی خوب و درست مورد بررسی واقع نشده بود، یک صحنه هایی از فیلم ضعف های پنهان شده ای رو نشون میداد که تماشاگر رو مورد تعجب وا می داشت ….
    ولی میتونست فیلم با مفهوم عمیق تری ساخته بشه ….
    ممنون ….